دانشگاه های دولتی ترکیه

دانشگاه آیدین عدنان مندرس

معرفی کامل دانشگاه آیدین عدنان مندرس 

دانشگاه عدنان مندرس (Adnan Menderes University) یکی از دانشگاه های دولتی کشور ترکیه می باشد که فعالیت خود را به صورت رسمی در سال 1992 و در شهر آیدین آغاز کرد. دانشگاه عدنان در لیست پنجاه دانشگاه برتر کشور ترکیه قرار گرفته است. زبان آموزشی این دانشگاه ترکی بوده و از همین رو تمامی دانشجویان می بایست به این زبان تسلط کافی داشته باشند.

به دلیل عضویت این دانشگاه در برنامه های تبادل دانشجویی همچون اراسموس و فارابی، دانشجویان این دانشگاه امکان ادامه تحصیل در برترین دانشگاه های اروپایی دارند. دانشجویان می توانند چندین ترم در این دانشگاه ها تحصیل کرده و از آموزش و خدمات بی نظیر این دانشگاه ها استفاده نمایند. این دانشگاه در طی سالیان گذشته به سطح علمی و کیفی بسیاری دست یافته و این هدف را نیز ادامه می دهد.

نوع دانشگاه دولتی
زبان تدریس  ترکی و انگلیسی
سال تاسیس 1992
شهر آیدین
تاییدیه دانشگاه تایید کشور های عربی و اتحادیه اروپا
رنکینگ جهانی QS 2083
نحوه پذیرش آزمون TRYOS
آدرس وب سایت دانشگاه https://www.adu.edu.tr/

آیا دانشگاه عدنان مندرس مورد تأیید ایران است؟

دانشگاه عدنان مندرس به دلیل قدمت و سطح کیفیت اموزش در حال حاضر دارای تاییدیه کشور های عربی و برخی از کشور های عضو اتحادیه اروپا می باشد. اما، در حاضر این در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه قرار ندارد. لذا، تمامی داوطلبانی که قصد ورورد به بازار کار در ایران را ندارد می توانند برای تحصیل در این دانشگاه اقدام بنمایند.

پیشنهاد می کنیم مقاله اگر به دنبال تحصیل بدون آزمون در دانشگاه های مورد تایید ایران هستید، مقاله دانشگاه آیدین استانبول، دانشگاه مدیپول استانبول و دانشگاه باهچه شهیر را مطالعه بفرمایید.

شرایط پذیرش دانشگاه عدنان مندرس

برای ورود به دانشگاه عدنان مندرس داوطلبان خارجی باید موفق به کسب امتیاز در یکی از آزمون های ورودی TRYOS یا SAT شوند. بیشترین ظرفیت پذیرش این دانشگاه از طریق نتیجه ازمون متمرکز TRYOS می باشد که سالانه دو بار در دو بازه زمانی مختلف در شهر های بزرگ ترکیه به صورت سراسری برگزار می شود.

تمام داوطلبان ایرانی برای قبولی در رشته های پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه عدنان مندرس باید واجد شرایط سن و معدل مناسب باشند. به همین دلیل اگر دارای شرایط سنی کمتر از 25 سال و معدل دیپلم حداقل 18 از 20 هستید، با کسب امتیاز 450 از 500 نمره کل ازمون TRYOS می توانید موفق به پذیرش دو رشته پزشکی و دندانپزشکی در این دانشگاه شوید.

پیشنهاد می کنیم مقاله تحصیل دندانپزشکی در ترکیه را مطالعه بفر مایید.

تحصیل بدون آزمون در دانشگاه عدنان مندرس

یکی از سوالات پر تکرار داوطلبان ایرانی در مورد شرایط پذیرش بدون آزمون دانشگاه عدنان مندرس می باشد. متاسفانه در چند سال اخیر اطلاعیه پذیرش بدون آزمون دانشگاه عدنان مندرس بصورت غیر قانونی و خرید صندلی توسط افراد سود جو در حال چرخیدن است. همانطور که گفته شد، پذیرش قانونی دانشگاه عدنان مندرس فقط از طریق شرکت در ازمون ورودی و کسب امتیاز می باشد.

تنها با استفاده از قبولی در بورسیه تحصیلی دولت ترکیه تحت عنوان ترکیه بورسلاری امکان ثبت نام بدون آزمون در دانشگاه عدنان مندرس و بدون پرداخت شهریه امکانپذیر است. که قبولی از طریق ترکیه بورسلاری بسیار سخت و پیچیده می باشد. چرا که داوطلب باید واجد شرایط سنی کمتر از 21 سال و معدل دیپلم حداقل 19 باشد. علاوه بر این باید دارای یک رزومه علمی قوی باشد.

نکته! هر چه تعداد این امتیازات بیشتر باشد، شانس قبولی دانشجو برای دریافت پذیرش بدون آزمون با بورسیه تحصیلی بالا خواهد بود.

پیشنهاد می کنیم که این مقاله را هم بخوانید: تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه 

دانشگاه عدنان مندرس مورد تایید اتحادیه اروپا

آزمون های ورودی دانشگاه عدنان مندرس

 مقطع تحصیلی  آزمون ورودی  شرایط پذیرش 
کارشناسی آزمون SAT و آزمون TRYOS

 1. کسب امتیاز حداقل 1200 از 1600 نمره کل آزمون برای رشته های غیر پزشکی

2. کسب امتیاز حداقل 450از 500 آزمون TRYOS برای رشته پزشکی و دندان

3. کسب امتیاز 1580 از 1600 آزمون SAT برای پزشکی و دندانپزشکی

4. شرایط سن کمتر از 25 سال و معدل مقطع دیپلم حداقل 18

کارشناسی ارشد و دکترا آزمون ALES یا GRE

1. کسب امتیاز قابل قبول از آزمون های ورودی 

2. ارائه مدرک تافل زبان انگلیسی 

3.برای تحصیل به زبان ترکی شرکت در آزمون ALES و به زبان انگلیسی شرکت در آزمون GRE 

آدرس دانشگاه عدنان مندرس 

دانشگاه عدنان مندرس در شهر آیدین در 170 کیلومتری شهر ازمیر، یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری ترکیه واقع شده است. شهر آیدین در منطقه دریای اژه در غرب ترکیه قرار دارد و از نظر کشاورزی و گردشگری در زمره شهرهای پیشرفته قرار دارد. شهر آیدین یکی از مهم ترین شهرهایی است که در ترکیه و حتی در کل جهان گردشگران را به خود جذب می کند.

به صورت روزانه از آنکارا و استانبول امکان حمل و نقل به شهر آیدین با استفاده از اتوبوس انجام می شود، مسیر بین آیدین و استانبول تقریباً 5 ساعت و 44 دقیقه با مسافت 572 کیلومتر طول می کشد و فاصله آن تا آنکارا تقریباً 7 ساعت و 11 دقیقه است.

رنکینگ دانشگاه عدنان مندرس

دانشگاه عدنان مندرس جزء 50 دانشگاه دولتی برتر ترکیه می باشد؛ که با توجه به قدمت و کیفیت آموزش توانسته است رتبه و اعتبار خوبی را در بین بهترین دانشگاه های جهان کسب کند.

دانشگاه عدنان مندرس در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی دارای جایگاه ویژه‌ای است و همواره فعالیت‌ها و پژوهش‌های علمی زیادی را در سطح بین‌المللی ارائه می‌کند.

اعتبار دانشگاه عدنان مندرس    رتبه
در بین دانشگاه های جهان 2083
در بین دانشگاه های ترکیه 36

دانشکده های دانشگاه عدنان مندرس

دانشگاه عدنان مندرس شامل 20 دانشکده، بسیاری از مراکز تحقیقاتی و کاربردی، موسسات و مدارس حرفه ای است و برنامه های مختلفی را برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می دهد.

  • دانشکده کشاورزی
  • دانشکده دامپزشکی
  • دانشکده علوم کاربردی
  • دانشکده گردشگری
  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده علوم ورزشی
  • دانشکده معماری و طراحی
  • دانشکده مدیریت بازرگانی
  • دانشکده علوم بهداشت
  • دانشکده اقتصاد و علوم اداری
  • دانشکده هنرهای زیبا
  • دانشکده مهندسی
  • دانشکده حمل و نقل
  • دانشکده علوم اسلامی
  • دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
  • دانشکده ارتباطات
  • دانشکده پرستاری
  • دانشکده علوم
  • دانشکده علوم و هنر
  • دانشکده دندانپزشکی
  • دانشکده اقتصاد

رشته های دانشگاه عدنان مندرس

دانشگاه عدنان مندرس دوره‌ها و برنامه‌هایی در رشته‌های مختلف ارائه می‌دهد که دانشجویان می‌توانند از طریق شرکت در این دوره‌ها مدارک تحصیلی معتبر در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و… دریافت کنند. در قسمت زیر می‌توانید برخی از رشته‌هایی که در در این دانشگاه ارائه می‌شود را مشاهده کنید.

  • مدیریت
  • هنر
  •  کشاورزی
  • معماری
  • دندانپزشکی
  • اقتصاد
  • آموزش و تدریس
  • پرستاری
  • دامپزشکی
  • جامعه ‌شناسی
  • گردشگری
  • روانشناسی
  • ریاضیات ادبیات

شرایط پذیرش و تحصیل در دانشگاه عدنان مندرس ترکیه

پذیرش دانشگاه عدنان مندرس در مقطع ارشد و دکتری

متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری دانشگاه عدنان مندرس ترکیه را دارند، می توانند در دو آزمون GRE و ALES شرکت نمایند. آزمون آلس برای ورود دانشجویان ترکی زبان و اهل کشور ترکیه است. آزمون GRE آزمون اصلی برای پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه های دولتی ترکیه می باشد و چه متقاضیان داخلی و چه خارجی می توانند از این طریق اقدام به تحصیل در این دانشگاه نمایند.

نکته مهم! برای پذیرش در دوره کارشناسی ارشد ترجمه (انگلیسی و یا ترکی) مدارک کارشناسی و دیپلم به همراه ریز نمرات هر دو مقطع و برای دوره دکتری ترجمه (انگلیسی یا ترکی) مدارک دوره دبیرستان ، کارشناسی و کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات هر سه مقطع مورد نیاز است. همچنین برای پذیرش مقطع دکترا مدرک زبان تافل الزامی است.

در صورتی که شما در دانشگاه عدنان مندرس بخواهید در مقاطع تکمیلی به زبان ترکی استانبول تحصیل کنید، میتوانید در آزمون ALES شرکت کنید و همچنین به طور کلی چه به زبان انگلیسی و چه ترکی قصد ادامه تحصیل در این دانشگاه را داشته باشید میتوانید در آزمون GRE شرکت کنید.

مدارک مورد نیاز ثبت نام دانشگاه عدنان مندرس

  • اسکن پاسپورت
  • اسکن عکس 4*3
  • نتیجه آزمون TRYOS
  • اصل مدرک دیپلم به همراه ترجمه ترکی یا انگلیسی
  • ریز نمرات دوره ی تحصیلی دبیرستان به همراه ترجمه زبان ترکی یا انگلیسی
  • در صورتی که فارغ التحصیل دیپلم نظام قدیم هستید به ترجمه مدرک پیش دانشگاهی و ریزنمرات آن هم الزامی است.

نکته! اگر دانش آموز سال آخر دبیرستان هستید با ترجمه کارنامه سال دهم، یازدهم و کارنامه ترم اول دوازدهم به همراه ترجمه گواهی اشتغال به تحصیل می توانید برای پذیرش دانشگاه های ترکیه اقدام کنید.

تبادل دانشجو در دانشگاه عدنان مندرس

دانشگاه عدنان مندرس عضو برنامه تبادل دانشجو اراسموس با کشور های عضو اتحادیه اروپا می باشد. با استفاده از این شرایط تمامی دانشجویان ممتاز می توانند بدون هزینه و کاملا رایگان به مدت یک سال تحصیلی در یکی از دانشگاه های معتبر کشور های عضو اتحادیه مشغول به تحصیل شوند و تجربه تحصیلی خوبی را بدست آورند.

دانشگاه عدنان مندرس با بیش از 150 کشور توافق‌نامه بین‌المللی امضا کرده است که می‌تواند فرصت‌های متعددی را در سطح جهانی برای دانشجویانِ علاقمند، فراهم کند.

برای شرکت در بورسیه تبادل دانشجو اراسموس مقاطع کاردانی و کارشناسی باید دارای حداقل معدل 2/20 از 4 یا 58 از 100 باشند و همینطور برای دانشجویان مقطع ارشد و دکتری باید حداقل معدل 2/50 از 4 یا 65 از 100 باشد. دانشجویان در تمامی مقاطع کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکترا باید سال اول را گذرانده باشند و از شرایط معدل و رزومه خوب برخوردار باشند

با استفاده از این روش دانشجویان می توانند تا 12 ماه در هر مقطع تحصیلی از این شرایط بهره مند شوند.

دانشگاه عدنان مندرس عضو برنامه اراسموس

شهریه دانشگاه عدنان مندرس ترکیه 2024

دانشگاه عدنان مندرس یکی از دانشگاه های دولتی ترکیه می باشد، که شهریه سالانه به لیر دریافت می کند و هزینه این دانشگاه نسبت به دانشگاه های خصوصی ترکیه بسیار مناسب و مقرون به صرفه تر می باشد، و شرایط پرداخت شهریه در دو قسط وجود دارد، در ادامه شهریه های به روز این دانشگاه را برای اکثر رشته های پرطرفدار این دانشگاه  ارائه داده ایم.

نام رشته زبان تحصیل شهریه سالانه به لیر
پزشکی ترکی 86.515
دندانپزشکی ترکی 32.900
دامپزشکی ترکی 30.870
پرستاری ترکی 15.140
مهندسی کامپیوتر انگلیسی 38.700
مهندسی برق انگلیسی 38.700
اقتصاد ترکی 16.660
 روابط بین الملل انگلیسی 24.990
رادیو،سینما تلویزیون ترکی 15.140
روابط عمومی و تبلیغات ترکی 15.140
تغذیه و رژیم غذایی ترکی 15.140
مدیریت گردشگری ترکی 10.140
موسیقی ترکی 47.040

زبان تحصیل در دانشگاه عدنان مندرس 

زبان تحصیل در دانشگاه عدنان مندرس به زبان ترکی می باشد برخی از رشته های مهندسی به زبان انگلیسی ارائه می شود. برای پذیرش اولیه نیازی به ارائه مدرک زبان نیست. اما، برای شروع دوره تحصیلی اصلی داوطلب باید از سطح زبان آکادمیک خوبی برخوردار باشد و با شرکت در آزمون تعیین سطح زبان دانشگاه با کسب امتیاز قابل قبول، می تواند وارد دوره اصلی شوند.

اما اگر داوطلبان از قبل یکی از مدارک معتبر بین المللی را به دانشگاه ارائه دهند، دیگر نیازی به شرکت در آزمون تعیین سطح زبان دانشگاه ندارند. مدارک قابل قبول دانشگاه برای تحصیل به زبان ترکی مدرک تومر TOMER و برای تحصیل به زبان انگلیسی ارائه مدرک تافل TOFEL الزامی می باشد.

در صورتی که داوطلب مدرک زبان نداشته باشد و یا موفق به کسب امتیاز در آزمون تعیین سطح دانشگاه نشود، بایدبه مدت یک سال در دوره آمادگی زبان دانشگاه شرکت کند و در این بازه زمانی اجازه اخذ واحد درسی نخواهند داشت، این دوره در خود دانشگاه و فقط به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

بورسیه تحصیلی دانشگاه عندنان مندرس

دانشگاه عدنان مندرس برای دانشجویان بین المللی ممتاز شرایط  استفاده از بورسیه تحصیل بدون آزمون و رایگان را فراهم نموده است. این بورسیه تحت عنوان ترکیه بورسلاری یکی از جامع‌ترین بورسیه‌های تحصیلی ترکیه زیر نظر دولت این کشور می باشد.

داوطلبان ایرانی برای استفاده  بورسیه تحصیلی رشته های پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه عدنان مندرس باید از شرایط سن کمتر از 21 سال و معدل حداقل 18 از 20 برخوردار باشند. از طریق دریافت این بورسیه، دانشجویان از از پرداخت شهریه دانشگاهی بطور‌کل معاف می‌شوند. علاوه‌بر این، مبلغی به‌عنوان کمک هزینه زندگی به دانشجویان پرداخت می‌شود.

نکته! شرایط سن و معدل به تنهایی برای قبولی در بورسیه دانشگاه عدنان مندرس کافی نیست و داوطلب علاوه برآن باید از یک رزومه علمی خوب برخوردار باشد یعنی از قبل یکی از مدارک بین المللی زبان تافل یا تومر را اخذ کرده باشد و در المپیاد های علمی، کشوری، استانی لوج تقدیر دریافت کرده باشد و یا اختراع، کتاب یا مقاله ای را به ثبت رسانده باشد.

بورسیه تحصیلی دانشگاه عدنان مندرس ترکیه

امکانات دانشگاه آیدین عدنان مندرس

دانشگاه عدنان مندرس یکی از برترین دانشگاه های دولتی کشور ترکیه می باشد. این دانشگاه با فراهم کردن امکانات تحصیلی، آموزشی و رفاهی مختلف سعی در ایجاد رفاه هر چه بیشتر دانشجویان خود بالابردن سطح علمی و آموزشی دانشگاه عدنان مندرس دارد. از جمله امکاناتی که این دانشگاه برای دانشجویان خود فراهم نموده است می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • برگزاری رویداد های علمی، فرهنگی و اجتماعی گوناگون
  • برگزاری رویداد های فرهنگی و ورزشی متعدد در سالن کنگره آتاتورک (از جمله بهترین و توسعه یافته ترین مجتمع های فرهنگی و ورزشی منطقه اژه)
  • برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری به صورت سالیانه
  • فرصت استفاده از تمامی امکانات ورزشی به صورت کاملا رایگان
  • استادیوم بزرگ ورزشی با ظرفیت 2000 تماشاگر
  • سالن های ورزشی (زمین فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس، استخر های سرپوشیده و روباز، سالن های بدن سازی و …)
  • شرکت در مسابقات ملی و بین المللی در زمینه های مختلف ورزشی به صورت سالیانه
  • کارکنان متعهد با پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی در مرکز پزشکی دانشگاه عدنان مندرس
  • امکان بهره مندی از امکانات پزشکی مرکز پزشکی این دانشگاه به صورت کاملا رایگان (مخصوص دانشجویان خارجی که از طریق بورس تحصیلی دولتی در این دانشگاه ثبت نام می کنند.)
  • بیمارستان تحقیقاتی و بزرگ به عنوان مهم ترین بیمارستان منطقه (در پردیس اصلی دانشگاه)
  • بیمارستان دانشگاه عدنان دارای امکاناتی چون اتاق های عمل با تکنولوژی بالا، کلینیک ها، آزمایشگاه ها و واحد های پشتیبانی می باشد.
  • افزایش خوابگاه های دولتی و خصوصی در مجتمع دانشگاهی و شهر آیدین (دخترانه و پسرانه)

مشاوران برتر آکادمی کرمی

 اگر قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه و یا هرگونه سؤال در همین رابطه دارید با مشاوران برتر آکادمی کرمی تماس بگیرید تا بعد از بررسی کامل شرایط شما، بهترین راهنمایی‌ ها را در اختیارتان قرار دهند.

شماره تماس

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *